11 May 2011

Tetanus Vaccine

Sepanjang pregnancy ni, 2 kali aku diberi imunisasi tetanus.. Tertanya gak, penting sgt ke imunisasi nih.. Sbb ade beberapa org kawan aku yg pregnant, doktornye takde suruh plak ambil suntikan tetanus nih..

Utk mengelakkan kemusykilan, aku sempat tanye dgn Gynea aku, Dr. Shahbahiyah.. Dia bgtau yg imunisasi tetanus skang ni adalah satu option.. Bole ambil ataupun tidak.. Sbb kat M'sia kes tetanus ni dah semakin kurang..

Doktor bgtau lagi, sekiranya ibu2 pernah mendapat suntikan kali pertama di mana2 klinik kerajaan/swasta, mesti diikuti dgn suntikan kali ke-2.. Baru vaksin tu boleh bertindak dgn sempurna dlm tubuh badan kita & mencegah penyakit tetanus pada bayi yg bakal dilahirkan..

First time aku ambil suntikan tetanus ni masa bulan 4-5 pregnancy di Poliklinik Zailina, Klang.. Last week, aku ambil suntikan ke-2 di KPJ Shah Alam.. So, bagi ibu2 mengandung dapatkan dulu nasihat & pandangan drpd Gynea masing2 berkaitan suntikan tetatus ni kerana mereka lebih pakar..

Enjoy pregnancy!!~

0 comments:

Daisypath Anniversary tickers

LilySlim Weight charts