31 January 2011

Senaman Ibu Mengandung

Melakukan senaman dan kerja-kerja ringan semasa hamil adalah baik untuk meregangkan otot-otot. Tujuan lain senaman yang dilakukan ialah untuk meningkatkan kelenturan dan memperkuatkan sendi-sendi.

Berikut ialah beberapa senaman yang disarankan untuk dilakukan oleh wanita-wanita sedang hamil.

Perhatian:
Elakkan dari melakukan gerakan melompat-lompat dan gerakan yang tiba-tiba. Lakukan senaman dengan lemah-lembut dan perlahan-Iahan.




A. MEREGANG LENGAN BERGANTIAN
Anda boleh duduk atau berdiri untuk senaman ini. Dengan kedua belah lengan dijulurkan ke atas kepala, jangkaulah langit, mula-mula dengan lengan yang satu, kemudian dengan lengan yang satu lagi.



B. MEREGANG MATA KAKI
Dengan satu kaki di muka kaki lainnya, telapak tangan menempel pada dinding, tekuklah lutut depan dan perlahan-lahan condongkan badan ke arah dinding. Ulangi dengan kaki yang lain. Jangan lakukan regangan hingga melampaui batas.



C. JONGKOK
Lakukan ini sekerap yang anda inginkan. Jongkok baik untuk meredakan ketegangan punggung dan untuk meregangkan mata kaki.



D. MEREGANG
Duduklah di atas lantai dengan tumit dipertemukan dan tarik ke arah tubuh anda sejauh mungkin. Perlahan-lahan tekankan lutut ke arah lantai, tambahkan sedikit tekanan dengan tangan pada lutut kalau anda mahu.



E. MEREGANG TUBUH
Duduklah di atas lantai dengan kedua kaki direntangkan. Hulurkan lengan kanan sepanjang kaki kanan ke arah pergelangan kaki. Angkatlah lengan kiri ke atas kepala dan perlahan-lahan julurkan ke arah kanan. Ulangi pada sisi lainnya.



F. PEREGANGAN BERBARING
Berbaring rata menelentang dengan kedua lengan di sisi tubuh. Tekuklah kaki kanan dengan telapak kaki merata pada lantai. Tekuklah telapak kaki kiri ke atas sehingga jari kaki menunjukkan ke arah wajah anda. Tahan beberapa saat. Ulangi dengan kaki kiri ditekuk.

Sumber: http://www.edaransalindah.com

1 comments:

wanbah said...

meh kita poco-poco.....

Daisypath Anniversary tickers

LilySlim Weight charts