15 January 2011

Diabetic Test..

Start mlm td pkul 8mlm, aku dh mula puasa. Sbb nak buat diabetic test pagi tadi. So, dlm pkul 10pg tadi, aku ngan hubby g Poliklinik Zailina buat diabetic test. Mmg disarankan utk buat test ni time pregnant. Takut if ade diabetes, akan beri kesan pada baby. Lepas jumpe doktor, dia check blood pressure. Amat tidak memberangsangkan. 140/90. Huh! Tinggi tuh. Dia suh aku rehat lebih sket, jgn stress.

Lepas tu, doktor check darah (fasting dlm 12 jam). Sugar level: 4.8. Normal! Nurse plak suh aku minum air gula lepas check darah tu. 1 cawan penuh. Manis giler. Terpakse gk telan walaupun aku hmpir muntah. Sbbnye, aku mmg xgemar makanan manis2 nih. Aiskrim, coklat, dlm 3-4 bulan ade la sekali aku mkn.. Plain water is da best for me!

After sejam, aku dtg balik utk check sugar level. Result: 6.4. Normal! Lepas lagi sejam, dtg balik klinik. Check utk kali ke-2. Sugar level: 4.7. Alhamdulillah. Bebas daripada diabetes. Baby & mummy totally healthy. Tq Allah.

Lagi 2 minggu, dtg balik utk buat ultrasound, blood test, blood pressure & hepatitis test plak. So, 2 minggu ni kne kawal makan. Xleh mkn bende bukan2. Susu kne minum 2 kali sehari. Fruits & veges wajib makan. Oat hari2 kne mkn elak gastrik.

Okla, tu je utk dikongsi bersama bakal2 ibu.. Daa~

0 comments:

Daisypath Anniversary tickers

LilySlim Weight charts